بخش نشريات کتابخانه مرکزی موسسه آموزش عالی خاوران در دو بخش نشریات چاپی و الکترونیکی به کاربران خود خدمات ارائه می نماید. در این بخش امکان جستجوی نشریات از طریق سیستم جستجوی کتابخانه امکان پذیر می باشد برای هر نشریه ،فهرست مطالب اسکن شده و در پروفایل نشریه قرار می گیرد تا مراجعه کننده به اطلاعات مورد نظر راحتتر دسترسی داشته باشد.
مرجع زندگی بشر از آغاز آفرینش با «سوال» پیش رفته و این مقوله به اندازه خود بشر تاریخ دارد. از این رو انسان همواره پرسش های زیادی در ذهن داشته است. پرسش های اولیه ساده بود و از طرفی پاسخ انسان به این پرسش ها بر پایه حافظه انسانهای با تجربه قرار داشت. با ییشرفت بشر و توسعه دانش، محفوظات ذهنی نمی توانست پاسخ گوی پرسش های متعدد و فراوان در موضوعات گوناگون علوم باشد و افزون بر این دانش ذهنی غیر قابل ثبت و در نتیجه قابل انتقال به نسل بعدی نبود. امروزه منابع عظیم دانش بشری در قالب مجموعه های چاپی و الکترونیکی ذخیره و قابل بازیابی است. برای اینکه بدانیم چه پرسشی را در کدام منبع از علوم بازیابی نماییم و اینکه چگونه با بهترین شیوه به پرسش مراجعه کننده پی ببریم نیاز به دانش و خدماتی است که دانش "خدمات مرجع" و "مصاحبه مرجع" نام دارد. بخش مرجع محل نگهداری این منابع یعنی منابعی با ساختاری عموما الفبایی (مانند واژه نامه ها، دانشنامه ها، اصطلاحنامه ها و...) و همچنین ارایه خدمات مرجع از جمله پاسخ گویی به پرسش های مرجع می باشد.
برخی از فعالیتهای این بخش در ذیل به طور خلاصه بیان شده است:
- پاسخگويي به سوالات ارجاعي، واقعيت خواه، موضوعي و پژوهش طلب:
- انجام خدمات مرجع از طريق تلفن، چت و پست الكترونيكي
- مشاوره و یاری به دانشجویان در انتخاب موضوع تحقیق با توجه به منابع مرجع و غیر مرجع
- همراهی و کمک به مراجعان درانجام جستجوی رایانه ای وموضوعی
- تهيه رو گرفت و کپی از منابع درخواستي و ارسال آن
- وجين منابع قديمي و تكراري
- دريافت پيشنهاد خريد منابع جديد و مورد نياز مراجعان به صورت حضوري، تلفنی، چت و یا پست الکترونیکی